Предметний тиждень


  Хімічний КВК
«Захоплююча подорож в дивовижний світ хімії»

                                                     Підготувала вчитель  хімії                                                                                                               Мажара А.О..  

                                              Позакласний захід з хімії                   

КВК «Захоплююча подорож в дивовижний світ хімії»
Цілі: узагальнити та систематизува­ти знання учнів з теми «Початкові хімічні поняття»: пе­ревірити рівень умінь і навичок проводити розрахунки за хімічни­ми формулами, визначати масову частку елементів у складних речо­винах, перевірити вміння склада­ти формули складних речовин за їх назвами, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях: акти­візувати навчальну й пізнавальну діяльність учнів; виховувати по­чуття колективізму та вміння пра­цювати в команді.
Обладнання: карта подорожі «Королівство Хі­мія», кольорові плакати із зобра­женням кожного конкурсу, картки із символами хімічних елементів, таблиця з назвами простих речо­вин, картки з формулами речо­вин, Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, роздатковий матеріал (картки із завданнями), грамоти, смайлики (для визначення переможців)
Реактиви: хімічний посуд та реакти­ви для проведення цікавих дослідів: розчин роданіду амонію NH4CNS, хлориду заліза FeCІ3, скляна паличка; ватка, вода в склянці; крапля фенолфталеїну в склянці, розчин лугу NaOH;
розчини хлориду барію BaCІ2 і сірчаної кислоти H2SO4, хімічний посуд для демонстрації правил техніки безпеки.
Учасники: учні 7-х класів
Місце проведення: кабінет хімії
Організація підготовки й проведення заходу:
·         Формування трьох  команд  по 6 учасників (КВК проводиться між сьомими класами).
·         Підбір та формулювання конкурсів командам.
·         Повідомлення домашніх завдань учням:
- придумати назву команди та девіз на хімічну тематику
- зробити емблему команди.

Перелік конкурсів КВК
№ з/п
Назва конкурсу
Бали
1
Представлення команд (назва, девіз, емблема, звернення до журі, супер­ників, уболівальників)
5
2
Конкурс «Хімічний дозор»
5
3
Конкурс «Впізнай мене»
5
4
Конкурс «Обери тему»
5
5
Конкурс «Реклама»
5


ХІД ЗАХОДУ
І. Вступне слово вчителя. Оголошення початку гри, представлення учасників та членів журі. Привітання вчителя, повідомлення мети заходу
Учитель. Дорогі учні! Сьогодні ми з вами відправимося в дуже захоплюючу подорож. На час подорожі ви перетворюєтеся в відважних підкорювачів вершин. А що необхідно справжнім мандрівникам? Звичайно ж, це "карта подорожі", які лежать у вас на столах. У них ви повинні відображати всі основні моменти подорожі, виконуючи завдання. Як і будь-яка подорож, наша вимагає вправності, терпіння, кмітливості, взаємовиручки і, звичайно, гарного настрою.
Головна умова нашого свята:
Думати — колективно,
Діяти — оперативно,
Сперечатись — доказово —
Це для всіх обов’язково.

Ми покажемо, що вмієм,
Хай дивується весь світ.
Приготуйтеся, команди!
Наш хімічний всім — привіт!
Суперник сьогодні серйозний у нас.
О, славетні хіміки!
Вітаємо вас!

Шановне журі!
Ми передаємо вам:
Терези для зважування наших сил,
Рахівницю для підрахунку балів,
Лупу, щоб краще могли побачити
Наші позитивні якості.
І окуляри,  щоб бали пильнували.

Про команду супротивника прошу пам’ятати
Ми за неї будемо щиро вболівати,
Балів трішки можна їм додати,
Про це ніхто не буде знати
Від душі прийміть вітання
І найкращі побажання

Будем всім ми вам бажати
Чемпіонами не стати.
Команді вашій ми бажаєм:
Змагання нехай у фіналі
Вам срібні принесе медалі.
Ми люди скромні — тож собі
Бажаєм лише золоті.
Останні чи перші — які б не були,
Назавжди залишимось друзями ми.

Бажаємо вам щасливої ​​дороги, позитивних емоцій і цікавих зустрічей! Вирушаємо в путь! Бажаю успіхів!
Перш ніж ми вирушимо в захоплюючу подорож, нам треба зібрати необхідний багаж. У нашому випадку - це багаж знань. Приступаємо до першого етапу.
Послідовність участь в першому конкурсі виявить гра «Дешифрувальник»
«Дешифрувальник»
Методичний коментар. Проводиться одночасно для з'ясування черговос­ті виступу в конкурсі «Презентація», правильне його виконання дозволить командам заробити 3 бали. Оцінюється швидкість та правильність виконання.
СМС-повідомлення
Спосіб шифрування сучасний — це СМС-повідомлення. Чисельником у написі є цифра, під якою літера знаходить­ся на кнопці мобільного телефону, а знаменником — порядковий номер літери на кнопці.
SMS
7/2, 4/1,5/1, 4/1, 9/4 – 5/2, 1/1, 6/4, 4/1. 2/1,  5/4, 6/1, 5/3,  6/1, 3/2, 7/4, 5/3, 2/3, 8/4, 5/2, 8/4.
Відповідь: Хімія – наука про речовини.
   Коди для посилання й читання повідомлень
2-
А, Б, В, Г
3-
Д, Е, Ж, 3
4-
І, Й, К, Л
5-
М, Н, О, П
6 –
Р, С, X
7-
Ф, Х, Ц,Ч
8-
Ш, Щ, И
9-
Ь, Є, Ю, Я


Конкурс 1 «Презентація команди і привітання»
Команди по черзі презентують назву, емблему, девіз, привітання.
Максимальна оцінка – 5 балів.
У міру проходження маршруту на дошці вивішуються картки з назвою зупинок.
Зупинка 1. Історична
Учитель. Звідки ж узялося слово «хімія»? Вчені розглядають кілька варіантів походження цього слова. У давньогрецького письменника Плутарха зустрічається слово «chemia» - наука чорної землі (Єгипту). Мовою єгиптян слово «Хем» означало «чорний». Деякі дослідники вважають, що слово «хімія», можливо, походить від грецьких слів «хюмос» - сік або «хюма» - так називалося металеве лиття, або «хімевсіс» - змішування. За версією інших вчених, в слові «хімія» відображений її практичний витік: «chymeia» - наливання, наполягання. 
Учень 1. Наука про речовини та їх перетворення зародилась з Египті. Термін "хімія" ("хемія") вперше згадується близько 400 р. н .е. у трактаті Зосимуса. На думку видатного історика хімії - французького вченого Бертло, назва "хімія" походить від слова "Хемі" або "Хума", яким стародавні єгиптяни називали свою країну, а також нільський чорнозем. Звідси "хімія" - чорне, як земля, "єгипетське мистецтво", що має справу з різними мінералами, металами та іншими продуктами земних надр. Такі галузі виробництва, як металургія, гончарство, склодувна справа, фарбування і парфумерія досягла з Египті значного розвитку ще задовго до н.е. Хімія вважалась "божественною" наукою і жреці старанно скривали її від всіх непосвячених. Але деякі відомості все ж проникли за межі Египту.
Учень 2. У Середньовіччі жили люди, які багато часу проводили в лабораторіях, вивчаючи різні речовини. Їх називали алхіміки. Алхіміки витратили чимало зусиль, щоб знайти невідому речовину, яку вони називали філософський камінь. Вони вважали, що ця речовина допоможе їм з міді, ртуті та інших металів отримати золото, звичайно, всі зусилля були марні.
А я вам зараз покажу як можна за допомогою хімії отримати «Штучне золото»
Демонстрація досліду "Золотий дощ"
Дослід 1 «Золотий ніж»
Обладнання і реактиви: насичений розчин мідного купоросу, розчин H2SO4  (1 : 5), залізний ніж, наждаковий папір, хімічна склянка ємністю 250 мл.
У хімічну склянку наливаємо 200 мл концентрованого розчину мідного купоросу й підкиснюємо його 1 мл H2SO4. Добре чистимо ніж наждаковим папером. Занурюємо ніж на кілька хвилин у розчин мідного купоросу, потім виймаємо його, швидко споліскуємо водою й витираємо фільтрувальним папером. Ніж став «золотим» — він укрився рівним блискучим шаром міді.
У вас на столах знаходиться хімічна склянка з купрум(ІІ) сульфатом.
Опустіть у склянку залізний дріт. Спостерігайте за процесом. Що відбувається?
Звичайно ж, золото не справжнє. Але й золоті прикраси, які ми бачимо, виготовлені не із чистого золота. Хто знає, чому?
Для того щоб надати цим виробам твердості, їх виготовляють зі сплаву золота з міддю.
Учитель. Першою реакцією, з якою познайомилася людина ще на зорі цивілізації, було горіння. Вогонь був джерелом тепла і світла, захисником від диких звірів. Існує думка, що вживання в їжу саме смаженого і вареного м'яса дало поштовх розвитку мозку і збільшення його маси. Ще з давніх часів люди навчилися видобувати вогонь від іскри. Згодом над проблемою добування вогню билися багато поколінь людей. Сірники, аналогічні тим, якими ми користуємося сьогодні, були винайдені лише в 1827 р. Ми ж з вами зараз побачимо, як горить хустка, але не згорає.
Дослід 2. «Хустка, яка не згорає».
Ця хустинка не проста, а чарівна.
Буде полум’я горіть, а хустинка не згорить.
Хід експерименту
Ведучі виходять на сцену і демонструють зви­чайну носову хустку. Змочують її в кристалізаторі з водою, віджимають і далі змочують її у кристалі­заторі зі спиртом. Кінець хустки беруть щипцями і підпалюють її. Хустка палає, коли ж горіння припиняється, то хустка залишається неушкодженою.
Запитання до команд. У чому змочували хустку? Чому хустка не згоріла?
Правильна відповідь: Спочатку хустку змочили у воді, потім у спирті (можна ацетоні). Температура займання вологої тканини вища за температуру займання спирту. Тому, коли спирт згоряє, горіння припиняється і хустка залишаєть­ся неушкодженою.

Зупинка 2. Безпека на уроках хімії.
Конкурс «Хімічний дозор»
Як і в будь-якій країні, в країні «Хімія» є свої закони і правила, які жителі цієї країни строго - настрого дотримуються і жорстоко карають за їх порушення. Будь-яку роботу вони виконують акуратно і сумлінно, люблять у всьому чистоту і порядок. І вам, вступаючи в цю країну, необхідно пройти перевірку на знання основних правил поведінки та безпеки, і тому, наступна наша зупинка «Безпека на уроках хімії».
Техніка безпеки — це не жарти!
Правила поводження пам’ятати варто,
Під час практичної роботи
І в побуті, щоб не було турботи,
Як працювати з кислотою,
Штативом, склом та лугом…
І хімія тоді завжди
Буде вашим другом!
Учитель. Вашій увазі пропонується  переглянути ролик, а після цього зафіксувати порушення правил техніки безпеки, які були допущені в ролику. На кожне порушення слід записати правило.
Максимальна оцінка за цей конкурс — 6 балів.
Перегляд ролику. (Ролик відзнятий заздалегідь на відеокамеру. На ролику учень заходить у кабінет хімії й починає виконувати дії, заборонені технікою безпеки: бере без дозволу вчителя хімічний посуд і реактиви, розміщує на лабораторному столі їжу, їсть у лабораторії і т. ін.)

Зупинка 3. Хімія на службі людства.
В народі кажуть: “Немає диму без вогню”. Що ви на це скажете?
Я хочу переконати вас в тому, що іноді буває таке явище. І допоможе мені в цьому дослід. Візьмемо циліндр об’ємом 200-250 мл, сполоснемо його концентрованим розчином аміаку і закриємо скельцем.
Чому ми це робимо? (щоб аміак не виходив з циліндра)
Потім інший циліндр сполоснемо концентрованим розчином хлоридної кислоти і теж закриємо скельцем.
Чому? (щоб хлороводень теж не виходив)
Давайте поставимо циліндр з хлороводнем отвором донизу на циліндр з аміаком і заберемо скельця.
Що спостерігаєте? (циліндри наповнюються густим білим димом)
Насправді – це не дим, а дрібнорозпорошена тверда речовина.
Про що свідчить поява цієї речовини? (відбувається хімічна реакція)
Конкурс «Впізнай мене»
(Ромашка складається з п'яти пелюсток, на звороті яких пропонуються запитання. Команди по черзі зривають пелюстки і відповідають на пи­тання (вони мають три спроби))
Кожна команда має три спроби, щоб відповісти на питання, причому чим швидше відповість команда на питання, тим більше балів вона отримає. Відповідь з першої спроби оцінюється в 3 бали, з другої — 2 бали, з третьої — 1 бал. Якщо команда не знає відповіді, то вона говорить: «Далі». (Команди грають)
Пелюсток 1. Про який елемент йдеться?
Спроба 1. Алхімічний та філософський зміст цьо­го терміна було взято з Біблії: «Я є Альфа і Омега, початок і кінець, перший і останній».
Спроба 2. Це слово створено із перших та остан­ніх літер трьох найбільш поширених у середньо­віччі мов — латини, грецької та давньоєврейської.
Спроба 3. Зміст цього ж терміна, який вклав у його назву видатний французький учений Антуан Лавуазьє, дещо інший. З грецької «а» — запереч­на частка, «зоє» — життя, тому назва газу який утворює цей елемент, перекладається як «безжит­тєвий». (Азот, Нітроген)
Пелюсток 2. Назвіть елемент.
Спроба 1. Це дуже важливий мікроелемент. В організмі ссавців міститься у вигляді органічних сполук. В Україні його нестача відчувається в При­карпатті, на Волині, Тернопільщині. Лікарі пропонують вживати продукти з високим вмістом цього елемента.
Спроба 2. На цей елемент багаті такі продукти харчування: горіхи, шпинат, молоко та морепро­дукти, особливо риба та морська капуста.
Спроба 3. Утворює просту речовину, що є твер­дою сріблясто-сірого кольору, здатною переходити в пару фіолетового кольору. А спиртовий настій простої речовини використовують для дезінфіку­вання ран і перед хірургічною операцією. Має ко­ричневе забарвлення.  (Іод)
Пелюсток 3. Назвіть речовину.
Спроба 1. Ще за тисячу років до нашої ери єгиптяни навчилися виготовляти цю речовину, використовуючи її для прикрас.
Спроба 2. Для її «варіння» використовували соду з природних содових озер,  вапняк та пісок.
 Спроба 3. Цей продукт має багато різновидів, серед яких матове, армоване, кришталь.  (Скло)
Пелюсток 4. Назвіть речовину.
Спроба 1.  У Закарпатті в м. Солотвино ця речовина міститься під землею завтовшки 50 м, у печерах, в яких лікуються люди, хворі на астму.
Спроба 2. У Польщі, у районі Велички, розташований музей, підземні коридори якого тягнуться на сотні кілометрів, підсвічені й прикрашені скульптурами із цієї речовини.
Спроба 3. Ця речовина міститься в крові, забезпечує необхідний осмотичний тиск, без неї не проживеш. Її властивостям немає меж. Життя без неї  справжній біль. Що це за речовина? (Кухонна сіль)
Пелюсток 5. Назвіть речовину.
Спроба 1. Ця речовина була відома людині ще в VI ст. до н. е., коли фінікійці навчились варити його з козячого жиру і деревного попелу.
Спроба 2. Про його цінність як очищувального засобу висловлювався Гален.
Спроба 3. Воно буває тверде і рідке, до його складу можуть входити різні речовини, що надають йому додаткових властивостей. ило)
Зупинка
Конкурс «Обери тему»
Учитель. Наступний раунд нашого кон­курсу «Обери тему». Командам необхідно відповіс­ти на десять питань з однієї обраної теми. Якщо ко­манда не знає правильної відповіді, її представник каже:«Далі».
Теми, що пропонуються на вибір (проектувати на екран):
•    «Періодична система Д. І. Менделєєва»;
•    «Метали»;
•    «Неметали»;
•    «Загадки».
Учитель. Право першою вибрати тему отримує та команда, яка за підсумками попередніх конкурсів набрала більшу кількість балів. (Оголо­шення підсумків журі)
Періодична система Д.І. Менделєєва
1.      Як називається вертикальний стовпчик хімічних елементів? (Група)
2.      Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (Сім)
3.      Як називається горизонтальний ряд хімічних елементів? (Період)
4.      Який перший хімічний елемент у періодичній системі? (Гідроген)
5.      Який єдиний елемент має дробове значення від­носної атомної маси? (Хлор)
6.      Який метал посідає друге місце у світі за обся­гами виробництва після заліза? (Алюміній)
7.      Яке ім'я було у батька Менделєєва? (Іван)
8.      Скільки хімічних елементів об’єднує Періодична система Д. І. Менделєєва? (Сто десять)
9.      Яка елементарна частинка рухається навколо ядра? (Електрон)
10.  Який хімічний елемент має 8 протонів у ядрі? (Оксиген)

Метали
1. Нитка розжарювання в електричній лампочці виготовлена з... (вольфраму)
2. Який метал використовують для захисту від рентгенівського опромінення та виробництва куль? (Свинець)
3. Який дорогоцінний метал є одним з найкращих каталізаторів для різних хімічних процесів? (Платина)
4. Який метал найеластичніший? (Золото)
5. Який хімічний елемент-метал входить до скла­ду крові людини? (Ферум)
6. Якщо вірити давнім історикам, то під час похо­ду Олександра Македонського в Індію офіцери його армії не так часто хворіли на шлунково-кишкові захворювання, як солдати. Учені пояс­нюють це тим, що їжа та питво в них були одна­кові, а ось металевий посуд — різним. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд? (Срібло)
7. Який спосіб розділення сумішей застосовується для відокремлення заліза від інших речовин? (Дія магнітом)
8. Нестача якого хімічного елемен­та призводить до карієсу та крихкості кісток? (Каль­цію)
9. Метал, який міститься в батарей­ці. (Цинк)
10. Єдиний рідкий метал. (Ртуть)
Неметали
1.               Назва якого елемента-неметалу в перекладі з латини означає «той, що народжує кислоти»? (Оксиген)
2.               Який неметал вважають другим за поширеніс­тю на Землі після Оксигену? (Силіцій)
3.               Проста речовина-неметал, що входить до скла­ду намазки на сірниковій коробці. (Фосфор)
4.               Назва якого хімічного елемен­та співпадає з назвою соснового лісу? (Бор)
5.               На який хімічний елемент багата морська капуста ламінарія? (Іод)
6.               Який  хімічний  елемент  найбільш  поширений  у  Всесвіті? (Гідроген).
7.               Назва якого хімічного елемен­та означає «носій світла»? (Фосфор)
8.               Яка речовина підтримує горіння? 2)
9.               Назвіть хімічний елемент з атомною масою 12. (Карбон)
10.           Який неметал входить до складу кухонної солі? (Хлор)

Загадки
1.      Я в усіх живих клітинах
Я - вугілля, олівець,
Маю ще один талант:
Я блищу – бо діамант.  (Карбон)

2.      Цей елемент дві назви має.
Одна із них планету називає,
За другою ми звемо солі і сполуки,
У нього є проста речовина,
Та краще нам її не брати в руки.
В приміщенні, де проживають люди,
Від неї всім лиш горе буде.
Так легко нам її розлити —
Важче знешкодити й зловити.    (Ртуть, Меркурій)
3.    Я так поширений в природі,
Що після Оксигену  йду.
Є у піску, в гірській породі.
Я – цар каміння у природі (Силіцій)
4.      У таблиці я відомий елемент,
Та літеру зміни з одного боку.
Переконаєшся в один момент,
Що я не елемент вже, а протока (Фосфор – Босфор)

5.      Я елемент у шостій групі,
Займаю головну підгрупу.
На долар я є чимось схожий,
До складу трьох кислот я вхожу (Сульфур)

6.      Я – елемент усім відомий,
У повітрі майже невагомий,
Мене рослини полюбляють,
На номер схожий – всі це знають (Нітроген)

7.      Із вулканів я з’являюсь
У воді не розчиняюсь
У кислотному ряду
Командиром я іду
Очищаю нафту й масло,
Гербіцид в полях прекрасний.
Шкіру тіла очищаю,
Навіть в сірниках буваю (Сірка)

8.      Це найпоширеніший газ,
 І знати ми його повинні.
Двома ученими ураз
Відкритий був він, а людині
Потрібний він завжди і всюди,
Без нього жить не можуть люди (Кисень)

9.      Срібно-білий активний метал,
І повітря боїться він дуже.
Є у грунті, у наших кістках
І у водах підземних потужних…
Є він в наших зубах білосніжних,
А тому він метал дивовижний.  (Кальцій)

10.  Є явища природні і погодні.
Є історичні, соціальні, політичні.
А коли змінить склад речовина,
Тоді якого явища учасниця вона?        (Хімічного)

Секрет (Явища)
1.      Осінь стала вмить до діла –
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний?

2.      Взимку стало холодати
І ставок вже не впізнати.
Там, де була рідина,
Лиш дзеркальна площина.
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?

3.      На дворі живе корова.
Молоко п’єм для здоров’я,
А побуде в теплій хаті –
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний?

4.      На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне (хімічне)

5.      Горіння свічки — фізичне чи хі­мічне явище?
6.      Смаження картоплі — фізичне чи хімічне явище?

7.      Світло падає на листя
Відбувається процес
Листя кисень виділяє
Вуглекислий газ вбирає

8.      У чашку з чаєм занурили шматок лимону? Що відбулося? Про що свідчить?
9.      На одязі плями від чаю.  Ви видаляєте їх з допомогою мийного засобу зі спеціальними домішками. Яке це явище?
10.  Золоту пластинку витягли в довгий дріт. Яке це явище?

Учитель. Останнім часом дуже часто можна почути фразу: «У глобальному забрудненні навколишнього середовища винна хімія». Хімію готові звинуватити мало не у всіх людських гріхах, вважаючи, що вона приносить одну шкода. Але давайте на мить уявімо, що хімічної галузі в промисловості не існує. Як же різко зміниться наше життя! Людству доведеться повернутися до життя в печерах, одягатися тільки в звірині шкури, лікуватися тільки травами, пересуватися тільки пішки, а накопичені знання передавати усно з покоління в покоління. Так що ж дає людству хімічна галузь промисловості?
Конкурс «Реклама»
Конкурс є домашнім завданням команд. Їм пропонувалося дати рекламу таким хімічним речовинам: миючі засоби та кухонна сіль.
Максимальна кількість балів за конкурс — 5 балів.
Виступ команди 1. (Хімія і медицина)
Демонстрація досліду «Операція без скальпелю»
Операція без болю,
Буде лиш багато крові.
Під час операції
Потрібна стерилізація.
Змочуємо вату «йодом» (розчином FеСІ3), скаль­пель «дезінфікуємо» розчином калій роданіду. Під час їх взаємодії утворюється ферум(Ш) роданід чер­воного кольору, схожий на кров.

Виступ команди 2. (Хімія і будівництво).
Виступ команди 3. (Хімія в харчовій промисловості)
Демонстрація досліду «Хімічні дива»
У чотирьох учнів склянки.
1 - й учень. Спекотно тут. Я хочу пити. У кого б це води просити?
2 - й учень. Я б не проти, щоб у воду пропустили це-о-два,
Вийшла б всім давно відома найсмачніша газ-вода.
3 - й учень. Ой, а я люблю солодку воду пити залюбки!
Дали б ви мені сиропу до смачної газ-води.
4 - й учень. Що вода! Вона усюди: у морях і у ставках.
Краще всього, кажуть люди, нам попити молока!
(Виходить чародій з колбою, що містить прозору рідину, яку наливає кожному в склянку:)
Чудеса мені під силу, бо я хімію люблю
Підставляйте склянки швидше, примхи всіх задовольню.
Ось вода, ось газировка, ще й з сиропом смакота!
Візьміть, діти, для здоров’я і скляночку молока.
Щоб усе це пояснити, хімію вам раджу вчити.
І наука непроста вам відкриє чудеса!
(У склянках учнів: вода, розчин соди, розчин метилоранжу, барій хлориду; у чародія розчин сульфатної кислоти).
Оцінки журі за конкурс «Реклама»
Представник журі оголошує результати трьох попередніх конкурсів обох команд.
Учитель. Експертна група підбиває підсумки турніру, а я оголошую рекламу. Кому не хочеться одержати квіти в подарунок у цей лютневий морозний день? Звичайно, це під силу юним хімікам.
Демонстрація досліду «Зміна кольору квітів». Заздалегідь приготовані паперові квіти опускають у розчин ферум (III) хлориду, висушують. Потім занурюють у розчини калій роданіду й «жовтої кров’яної солі».
Я чарівник і хвастатись не звик,
Але скажу відверто:
Щоб юним хіміком назватись,
Треба чимало постаратись.
Тож з кольорами я на ти,
Квіти різнокольорові можуть тут рости.
Жовті квіти — на розлуку,
То навіщо нам ця мука?
А червоні — то любов,
Сині — віра в неї знов.

ІІІ. Підбиття підсумків заходу
            Я вас вітаю, переможці!
            Мети своєї досягли —
            До замку перші ви прийшли!
            Та ви лишень
            не зазнавайтесь.
            Мене й надалі не цурайтесь.
(Звертаючись до інших команд.)
            А ви старались, як могли,
            Та вже не першими були.
            Гарненько хімію вивчайте
            І в наступних змаганнях перемагайте!

Жюрі підводить підсумки, визначає команду – переможця, команду, яка зайняла ІІ і ІІІ місця, найерудованішого капітана, зал аплодисментами визначає команду глядацьких симпатій.

                                          Хімічний турнір
«Що ми знаємо, що ми вміємо»

                                                           Підготувала вчитель хімії
                                                                                 Іванащенко О.А.

Мета: закріпити й узагальнити знання з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва»; формувати пізнавальний інтерес і творчу активність; розвивати логічне мис­лення; формувати вміння самостійно працювати з додатковою літературою.
Оформлення: портрет Д. Менделєєва, плакат «Періодичному закону майбутнє не загрожує руй­нуванням, а лише надбудову та розвиток обіцяє. Д. Менделєєв».
Хід гри
Ведучий. 1 березня 1869 р. видатний російський учений Д. Менделєєв відкрив періодичний закон, який прославив його на весь світ. «Періодичному закону майбутнє не загрожує руйнуванням, а лише надбудову та розвиток обіцяє», — писав Д. Мен­делєєв.
Саме періодичному закону й періодичній системі присвячено наш турнір. Команди, запрошуємо на сцену.
(Команди виходять і представляються, нази­ваючи свої назви та девізи.)
Ведучий. Наш турнір буде оцінювати журі у складі...
Конкурс 1.
Хто вирветься вперед? (2 хв.)
Упродовж 1 хвилини всі члени команди по черзі відповідають на запитання. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Запитання до першої команди.
1. Який заряд має атом? (0)
2. Що показує порядковий номер елемента? (Кількість електронів, протонів, заряд ядра ато­ма.)
3. Як називаються елементи VII групи, головної підгрупи? (Галогени.)
4. Скільки періодів у періодичній системі хімічних елементів? (7.)
5. До якої групи належать лужні металічні еле­менти? (До І.)
6. Як змінюється радіус атома елементів у групі зверху вниз? (Збільшується.)
7. Назвіть найбільш електронегативний елемент. (F)
8. Який газ використовується для заповнення рек­ламних трубок? (Неон.)
9. Який хімічний елемент надає гемоглобіну чер­воного кольору? (Ферум.)
10. Що таке нуклонне число і що воно показує? r, показує сумарну кількість нейтронів і протонів.)
11. Яких елементів у періодичній системі більше: металічних чи неметалічних? (Металічних.)
12. Назвіть формулу йоду. (I2)
Запитання до другої команди.
1. Що показує номер періоду? (Кількість енерге­тичних рівнів.)
2. Як називаються елементи І групи головної під­групи? (Лужні.)
3. Скільки груп у періодичній системі? (VIII.)
4. До якої групи належать інертні гази? (До VIII.)
5. Як змінюється електронегативність елементів у періоді зліва направо? (Збільшується.)
6. Який заряд має протон? (+.)
7. Який елемент має найменшу електронега­тивність? (Літій.)
8. Укажіть агрегатний стан йоду. (Твердий.)
9. Який елемент надає кісткам міцності? (Кальцій)
10. Назвіть формулу брому. r2.)
11. Укажіть агрегатний стан брому. (Рідина.)
12. Який метал використовується для очищення води? (Срібло.)
Конкурс 2. (2 хв.)
Кожна команда отримує аркуш із назвою елемен­та. Кожна літера назви цього елемента — перша літе­ра назви іншого елемента. Запишіть назви елементів. За кожну назву — 1 бал.
Нітроген                                                                                   Аргентум


Конкурс 3. Дешифрувальиик (5 хв.)
Ведучий. А зараз давайте пригадаємо відому всім гру «Найрозумніший». Ви отримаєте аркуш, на якому зашифровано назву хімічного елемента, і код, за яким ви швидко зможете його відгадати. У пронуме­рованих комірках написано літери, із яких ви вибираєте тільки одну. За кожну правильну відповідь — 5 балів.
Шифр для команди 1                                                Шифр для команди 2
67641236                                                                     88776945
       (МОЛІБДЕН)                                                             (СТРОНЦІЙ)


1
А   Б   В
4
З   И   І
7
О   П   Р


2
Г   Ґ   Д
5
Ї    Й   К
8
С  Т  У  Ф
0
Щ  Ь  Ю  Я
3
Е   Є   Ж
6
Л   М   Н
9
Х   Ц   Ч   Ш

Команда 3 (Вольфрам).  Команда 4 (Технецій).


Конкурс 4. Конкурс капітанів (2 хв.)
Ведучий. Пригадайте відому вам з дитинства гру в назви міст. Я називаю хімічний елемент, а ви по черзі називатимете елемент на літеру, якою закін­чується слово. Якщо назва закінчується на «ій», то елемент повинен починатися на літеру, що передує закінченню, якщо елемент закінчується на «ь», то назва елемента буде на літеру, що стоїть перед ним. Назви елементів повторювати не можна. За кожну назву — 1 бал. Я починаю: Ніобій.
Конкурс 5. Знайди елементи (2 хв.)
Перед вами назва хімічного елемента — Гер­маній. Із букв цього елемента складіть якомога більше назв хімічних елементів. Букви можна вико­ристовувати декілька разів. За кожну назву ви отри­маєте 1 бал.
Відповідь: Магній, Манган, Реній.
Конкурс 6. Визначення елемента за підказками (5 хв)
Гравці мають визначити елемент за підказками, запропонованими вчителем. Якщо ви визначили елемент після першої підказки, то отримуєте 5 балів. За кожну наступну підказку знімається 1 бал.
Команда 1.
а) Цей елемент був відкритий 1669 р. алхіміком із Гамбурга X. Брандтом. Коли він побачив добуту речовину, то подумав, що відкрив «філо­софський камінь», тому що речовина світилася;
б) міститься в живих організмах: у кістках, м'язах, у мозковій тканині й нервах; в організмі дорослої людини його приблизно 4,5 кг;
в) входить до складу добрив;
г) проста речовина, утворена цим елементом, буває червоною, чорною, білою;
ґ) біла речовина — отрута.
Відповідь: Фосфор.
Команда 2.
а) У перекладі з грецької назва цього елемента — «безжиттєвий»;
б) проста речовина, утворена цим елементом, — газ, що не підтримує дихання й горіння;
в) у зрідженому стані його використовують у хо­лодильних установках;
г) елемент входить до складу білків;
г) проста речовина — основний компонент су­міші газів земної атмосфери.
Відповідь: Нітроген і азот.
Команда 1.
а) Цей метал входить до складу глин, слюди, польових шпатів;
б) його найважливіший мінерал боксит містить 28—60 % глинозему— оксиду цього металічного елемента;
в) за М. Чернишевським, він є металом соціалізму;
г) його оксидна плівка надійно охороняє метал від подальшого окиснення;
ґ) це — головний метал авіаційної техники наших днів.
Відповідь: Алюміній.
Команда 2.
а) Уперше цей елемент добув 1811 р. Б. Куртуа;
б) 1813 р. Ж. Гей-Люссак дав йому назву, що в пе­рекладі з давньогрецької означала «фіолетовий» — за кольором парів;
в) нестача його в живому організмі викликає по­рушення обміну речовин;
г) просту речовину, що він утворює, добувають із водоростей, наприклад, із ламінарії;
ґ) у медицині використовують як антисептик.
Відповідь: Йод.
Команда 1.
а) Назва цього елемента в перекладі з латини означає «вапняк», «крейда» й «мармур», до складу яких уходить цей елемент;
б) в організмі дорослої людини його більш ніж 1 кг;
в) цей елемент необхідний у процесах згортання крові;
г) уміст його в крові регулюють гормони;
ґ) у медицині його сполуки використовують як ліки при рахіті, запальних і алергійних захворюван­нях.
Відповідь: Кальцій.
Команда 2.
а) Цей елемент відомий зі стародавніх часів, його сплав із міддю — бронзу — добули більш ніж 4000 р. тому;
б) цей метал із білого на сірий і крихкий перетво­рюється за температури-33 °С;
в) описана вище властивість пояснює дивну «хво­робу», характерну для предметів, виготовлених із цього металу;
г) хімік О. Ферсман назвав його «металом консерв­ної банки», тому що цей метал і його оксид широко використовують для виробництва консервних банок;
ґ) Г. Андерсен написав казку про солдатика, ви­литого з цього металу. Відповідь: Станум.
Конкурс 7. Відгадай загадку (5 хв)
За кожну правильну відповідь — 1 бал.
1)    Я — елемент у шостій групі,
      Займаю головну підгрупу,
                Із доларом я чимось схожий,
     До складу трьох кислот я входжу.
(SСульфур.)
* * *
2) Я — елемент усім відомий,
В повітрі майже невагомий,
Мене рослини полюбляють,
На номер схожий — всі це знають.
(NНітроген.)
3) Трійка — це число магічне,
У ній житло моє одвічне.
Чорта дюжина — мій знак.
З мене побудуй літак.
l, Алюміній.)
* * *
4) Шість нейтронів у ядрі —
Особливості мої.
Це підказка. Відгадайте,
Як зовуть мене пізнайте.
(С, Карбон.)
5) Дюжину протонів маю,
 Другу групу полюбляю.
Відгадайте, хто я є.
Як звучить ім'я моє.
(Mg, Магній.)
* * *
6) Оксигену не боюся
І йому не підкорюся!
Силу я найбільшу маю,
Електрон завжди шукаю.
(F, Флуор.)

Конкурс . Домашине завдання (5 хв)
Ведучий. Кожна команда готувала розповідь, каз­ку чи вірш-загадку про хімічні елементи. Команді суперників потрібно відгадати елемент чи просту речовину.
За правильну відповідь — 3 бали.
За розповідь, казку чи вірші — 5 балів.
Конкурс 9. Пантоміма (5 хв)
Члени команди мають показати пантоміму про хімічний елемент, а їх уболівальники — вгадати цей елемент.
За пантоміму — 2 бали.
Команда 1. Алюміній.
Команда 2. Ферум.
Гра з уболівальниками
За правильну відповідь учні отримують кружеч­ки, які в кінці гри переводяться в бали.
1. У прізвищі якого вченого є 9 літер, чотири з яких — «О»? (Ломоносов.)
2. Яку горілку не буде пити жоден алкоголік? (Царську.)
3. Який камінь відіграв велику роль в історії хімії, незважаючи на те, що його ніколи не існувало? (Філософський.)
4. Чому лід легший за воду? (Бо має .меншу густину.)
5. Який хімічний елементу XVIII ст. зображували у вигляді воїна? (Ферум.)
6. У якому році Д. Менделєєв сформулював пе­ріодичний закон? (1869р.)
Конкурс 10. Хто більше знає? (2 хв.)
Перелічіть металічні елементи, назва яких почи­нається з літери «К». За кожну назву — 1 бал.
(Калій, Кадмій, Кальцій, Кюрій, Каліфорній, Криптон, Ксенон, Курчатовій, Кобальт, Купрум.)

Конкурс 11. Емблема хімічної речовини (5 хв.)
Створіть емблему хімічної речовини, використо­вуючи її властивості, поширення й будову.
Команда 1. Кисень.
Команда 2. Вода.
Підбиття підсумків. Нагородження переможців (5хв.)
Ведучий.
Важко навіть уявити,
Як без хімії нам жити!
Вона чистить і лікує,
Миє, травить і годує,
Одягає і будує,
Створює і знов руйнує.
Посуд, меблі і тканини —
Це хімічні речовини.
І повітря, і вода,
Взагалі природа вся!
Хімію вивчай охоче —
І в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все,
Вона користь принесе!



    

Немає коментарів:

Дописати коментар