четвер, 26 березня 2015 р.

Відкритий урок з хімії у 8Д класі, для слухачів курсів ОІППО, вчителів хімії, біології та природознавства. 08.10.2014 р. Вчитель Іванащенко О.А.

Відкритий урок з хімії у 8Д класі, для слухачів курсів ОІППО, вчителів хімії, біології та природознавства.
08.10.2014 р. Вчитель Іванащенко О.А.
Тема уроку: «Основні класи неорганічних сполук». 8 клас.
Мета: Сформувати уявлення про загальну класифікацію неорганічних речовин на підставі отриманих раніше знань про прості та складні речовини. Ознайомити учнів з основними класами неорганічних сполук;
розвивати вміння й навички самостійної роботи, та роботи в парах; сформувати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою, властивостями і одержанням речовин;
виховувати в учнів стійкий інтерес до навчання.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, опорний конспект в робочому зошиті, проектор, картки із завданнями, маркери.
Тип уроку: Комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: бліц – опитування, виконання тренувальних вправ різного рівня складності в парах, самостійна робота, гра «морський бій», розв’язування розрахункових задач.

 
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності
Ознайомлення учнів із метою та завданнями уроку.
Вправа «Поділимося настроєм».
Вчитель: «Я хочу поділитися настроєм з вами. Він святковий, піднесений, я готова до співпраці, яка  дасть добрий результат, поглибить ваші знання».
Вчитель:  Юлю, який у тебе настрій? Ваня…., Настя… Учні діляться своїм настроєм.
Вчитель: Як бачимо, настрій у нас чудовий, бадьорий, ми сповнені енергією та бажанням працювати. Як ви думаєте, звідки організм людини бере енергію?
Учень: В організмі людини проходять хімічні процеси, пов’язані  із обміном та перетворенням речовин та виділенням енергії.
Вчитель: Девізом нашого уроку будуть слова: «Якщо запастися терпінням і проявити старання, то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи. Навчання – корінь гіркій, так плід солодкій».
ІІ Актуалізація опорних знань.
На столах у учнів є опорний конспект із завданнями на урок.
1. Бліц – опитування.
·        Які речовини називають простими, а які складними?
·        Прості речовини, у свою чергу, поділяються ще на дві групи. Які саме?
·        Як ви вважаєте, яких речовин більше – металів чи неметалів?
·        Складних чи простих речовин більше в природі? (Складних, тому що вони складаються з атомів кількох хімічних елементів, а такі, як органічні, — з різної кількості тих самих елементів: CH4, C2H8 та ін.)
·        На які 2 групи поділяють складні речовини?
·        Чим відрізняються органічні речовини від неорганічних?

2. Завдання. Підкресліть однією лінією хімічні формули простих речовин, а
формули складних речовин — двома:
N2, KNО3, ZnO, Fe, FeSO3, O2, SO2, CaCO3, P4, MgCl2, Cu, CuO, Н2.
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності.
Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, що познайомить вас не лише зі способами класифікації складних речовин, але й дозволить дізнатися, як склад і будова речовин впливають на їхні властивості, способи одержання й застосування. Із класифікацією органічних речовин ми познайомимося в 9 класі, а зараз поговоримо про неорганічні речовини.
ІV Вивчення нового матеріалу.
1. Класифікація неорганічних сполук. Робота з опорним конспектом «Основні класи неорганічних сполук (елементний склад)» (робочий зошит).   
Мета: навчитися визначати за формулою, до якого класу належить сполука.
2. Виконання тренувальних вправ на визначення класу сполук за елементним складом. Робота в парах.
1. Розподілить хімічні формули сполук по класам. Виділіть маркерами елементи, які обов’язково входять до складу оксидів, основ, кислот різними кольорами.

           Оксиди
_____________________
_____________________
Na2O, H2CO3, Mg(OH)2, CO2, H2O, FeCl3, Fe(OH)2, H2S,    
H2SO3, MgSO3, NaCl, KOH, P2O5, Ba(OH)2, HNO2, NO2, LiOH, CaCO3
   Основи
_____________________
_____________________
           Кислоти
_____________________
_____________________
    Солі
_____________________
_____________________

     2. Встановіть відповідність між формулами і класами неорганічних сполук.
Впишіть послідовно у пусті квадратики букви, що стоять поряд із правильними твердженнями відповідей, і ви отримаєте зашифроване слово.

Формула
сполуки
   Класи неорганічних сполук
Оксиди
Основи
Кислоти
Солі
 1
FeO
Г
Б
Ц
Д
2
К2СО3
Ц
Щ
Л
Е
3
Cr(OH)2
П
Р
У
Е
4
P2O3
М
И
К
Ч
5
H2SO3
З
Е
А
Р
6
Al(NO3)3
Б
Н
Д
Н
7
Mn(OH)2
В
І
У
Л
8
H3BO3
О
Я
Й
Х














 Відповідь:

      3. Підкресліть формули кислот: NO2, HNO3, KOH, Ba(OH)2, H2CO3, H3BO3, CO2. Що спільного мають в своєму складі кислоти? ____________________
____________________________________________________________________
     4. Підкресліть формули основ: KOH, K2O, Cu(OH)2, H2CO3, Fe(OH)3, Fe2O3. Знайдіть спільні ознаки у складі основ. __________________________________
____________________________________________________________________
     5. В якому з даних оксидів масова частка Оксигену найбільша: а) Fe2O3, б) FeO, в) Fe3O4. Відповідь підтвердить розрахунками.
Нагадування!

6. Індивідуальні завдання для сильних учнів (на дошці):
·        В кожному ряді викресліть формулу тієї речовини, яку вип. Вважаєте «третю зайвою».  Визначте клас сполук в кожному ряді.
BaO
CO2
CaO

HNO3
HCl
H2O

Na2SO4
H2SO4
BaCl2

Ca(OH)2
Al(OH)3
Al(NO3)3

P2O5
SO2
MgO


·        Обчисліть, в якій порції речовин міститься більше молекул: в 10 г водню чи в 10 г вуглекислого газу.

3. Гра «Морський бій». Учитель називає адресу речовини, учень визначає до якого класу відноситься сполука (таблиця винесена на екран проектора).

А
Б
В
Г
Д
1
Na2O
НСl
Ba(OH)2
Алюміній оксид
K2CO3
2
H2CO3
Mg3(PO4)2
CO2
KOH
Літій оксид
3
HNO3
Хром(ІІІ) оксид
Fe(OH)2
NO2
NaCl
4
Mg(OH)2
P2O5
H2SO3
LiOH
CaCO3
5
FeCl3
H2S
MnO2
Хлор(V) оксид
Zn(OH)2
6
CaSO4
Fe(OH)2
Кальцій гідроксид
Н3PO4
Fe2О3

4. Конкурс «Третій зайвий».
Завдання: в кожному рядку викреслити формулу тієї речовини, яку ви вважаєте зайвою (завдання винесено на екран).
BaO
CO2
CaO

HNO3
HCl
H2O

Na2SO4
H2SO4
BaCl2

Ca(OH)2
Al(OH)3
Al(NO3)3

P2O5
SO2
MgO


V Підведення підсумків уроку. Оцінювання результатів роботи.
Рефлексія
Учні по ланцюжку висловлюються про значущі для них цінності уроку:
 Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Я придбав
Мені захотілося ...

 VІ Домашнє завдання. Вивчити визначення кожного класу сполук за схемою в робочому зошиті. Навести приклади оксидів металічних та неметалічних елементів (по 5 формул), дати їм назву.   

Немає коментарів:

Дописати коментар